Tahmini Okuma Süresi: 3 dakika

Türkiye’de ikamet eden bir yabancıysanız ikamet izninizi (residence permit) kolay bir şekilde uzatabilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken husus, uzatma başvurusunun, ikamet izni bitiş tarihinden önce yapılmasıdır.

Oturum İznini Uzatmak İçin Ne Zaman Başvuru Yapılır?

İkamet izninizin uzatılması amacıyla başvuruda bulunabilmeniz için ikamet izninizin bitmesine 60 gün ya da daha az bir süre kalmış olması gerekmektedir. Eğer ikamet izni süreniz geçtiyse ve ülkede kaçak olarak bulunuyorsanız artık oturum izni uzatma başvurusunda bulunmanız mümkün değildir. Dolayısıyla oturum izni uzatma başvurularınızı süresi geçmeden önce yapmanız gerekmektedir.

Oturum izni sürenizi geçirdiğiniz takdirde ilk kez başvuruyormuş gibi işlem yapılması gerekmektedir. Bu durumda oturma izninizin uzatılacağı garanti edilemez ve ülkeden ayrılmanız durumunda tekrar giriş yaparken problem yaşayabilirsiniz.

Oturum İzni Uzatma Başvuruları Nereden Yapılır?

Oturum izninizi uzatmak için E-İkamet üzerinden çevrimiçi başvuruda bulunabilirsiniz. Başvuru sayfasına ulaşmak için tıklayın. Bilgilerinizde herhangi bir değişiklik yoksa sizden istenen belgeleri, başvuru formunda belirtilen adrese iadeli taahütlü posta ile göndermeniz yeterli olacaktır. İş durumu, medeni hal, bulunma sebebi gibi koşullarda değişiklik meydana gelmişse bu durumda randevu almanız ve fiziki olarak İl Göç İdaresine gitmeniz gerekecektir.

Başvuru formunda yer alan bilgilerin eksiksiz ve gerçeğe uygun olarak doldurulması gerekmektedir. Gerçeğe aykırı beyanda bulunmanız 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu uyarınca “resmi belgenin düzenlenmesinde yalan beyanda bulunma” suçunu oluşturacaktır. Ayrıca böyle bir durumun tespiti halinde verilmiş olsa dahi oturum izniniz iptal edilecektir.

İkamet İzni Müracaat Belgesi Nedir? Nasıl Alınır?

Oturum izni uzatma başvurusunda bulunmanız ardından size idare tarafından “İkamet İzi Müracaat Belgesi” verilir. Bu belge ile beraber oturum süreniz bitmiş dahi olsa ülkeye tekrar giriş yapmanız mümkündür. Bu belge sizlere kısa süreliğine (en fazla 15 gün) ülkeden ayrılma durumunda tekrar giriş hakkı sağlar.

Ayrıca bu belge ile ikamet izni uzatma başvurunuz sonuçlanana kadar ülkede 90 gün boyunca ikamet etme hakkına sahip olursunuz. Diğer bir deyişle ikamet izni müracaat belgesi geçici olarak ikamet izninizi 90 güne kadar uzatır.

Oturum İzni Başvurusu Sonucu Nasıl Öğrenilir?

İkamet izninizi uzatmak için başvuruda bulunduğunuz andan itibaren en geç 90 gün içerisinde başvurunuz sonuçlandırılır. Başvurunuzun sonucunu E-ikamet üzerinden çevrimiçi olarak kontrol edebilirsiniz. Başvuru sonucunu sorgulamak için tıklayın.

Oturum İzni Uzatma Başvurusu Reddedilirse Ne Yapılmalı?

Oturum izni uzatma başvurunuzun reddedilmesi durumunda 10 gün içerisinde ülkeden çıkış yapmanız gerekmektedir. Aksi takdirde ülkeye giriş yasağı uygulanabilir ve para cezasına çarptırılabilirsiniz. Oturum izninizden bağımsız olarak ülkede kalma hakkına sahipseniz bu durumda ülkeden çıkış yapmanız gerekmez. Vatandaşı olduğunuz ülkeye göre değişmekle beraber ülkede bulunma hakkınız genellikle 180 gün içerisinde 90 gündür.

Oturum İzni Uzatma Başvurusunun Reddine Karşı İtiraz

İkamet izni uzatma başvurunuzun reddedilmesinin ardından bu karara karşı itirazda bulunabilirsiniz. Bu itiraz, red kararının size ulaşmasının ardından 60 gün içerisinde idare mahkemesine yapılır. İdare mahkemesine başvurmanız yasal olarak ülkede kalma hakkı sağlamaz. Dolayısıyla red kararına karşı dava açmak için bir avukattan destek almanız gerekmektedir. Avukat, sizin yerinize davanıza bakacak ve red kararının iptal edilmesi amacıyla davayı sürdürecektir.

Sonuç

İkamet izni uzatma başvurularının süresi içerisinde yapılması oldukça önemlidir. Ayrıca ikamet izni için hangi kategoride başvuracağınızın belirlenmesi gerekir. Örneğin öğrenciler için ikamet izni süresi uzatma talebiyle evlilik nedeniyle ikamet izni uzatma talepleri farklı nedenlere dayanmakta olduğundan ayrı ayrı hazırlık yapılması gerekmektedir.

İkamet izninizin uzatılması için mutlaka bir avukatla çalışmanızı öneriyoruz. Hak kaybına uğramamak adına sürecin sizin adınıza bir avukat aracılığıyla takip edilmesi oldukça önemlidir. Bu konuda hukuki destek almak ve bir avukatla çalışmak isterseniz ekibimizle iletişime geçebilirisiniz.